PARTNERS
  • De Roxy
  • Trudor
  • CLS BVBA
  • Top Ad
Toeristische gids Sint-Truiden 2016: het hele jaar door genieten in de hoofdstad van Haspengouw - 27/01/2016
Toeristische gids Sint-Truiden 2016: het hele jaar door genieten in de hoofdstad van Haspengouw

SINT-TRUIDEN - Op dinsdag 26 januari presenteerde het stadsbestuur haar nieuwe toeristische gids. Met een gebalanceerde combinatie van monumenten, activiteiten en gastronomische adresjes mikt Sint-Truiden ook in 2016 op een doorlopend toeristisch seizoen met een permanent hoog bezoekersaantal.

 

Het beleid van Sint-Truiden is erop gericht om het toerisme in de stad stevig te ondersteunen en blijvend uit te breiden. Met een dagelijks geopend onthaalkantoor, rijk monumentenaanbod, uitgestrekt natuurlandschap en ruim evenementenprogramma heeft het stadsbestuur alle troeven in handen om de bezoekers en eigen inwoners het jaar rond te blijven boeien.

 

Burgemeester Veerle Heeren: “We willen Sint-Truiden nog sterker op de kaart zetten als de hoofdstad van Haspengouw en zesde monumentenstad van Vlaanderen. We investeren daarom jaar na jaar fors in onze toeristische dienstverlening.”

 

Verrassend elan

De gloednieuwe toeristische gids, die op 26 januari werd voorgesteld, bundelt in vier talen alle hotspots en activiteiten in een 91-paginalang overzicht. Het fruittoerisme, de bloesemfeesten en het erfgoed blijven ook in 2016 de speerpunten. Daarnaast geven enkele nieuwigheden en extraatjes het bestaande aanbod een verrassend elan. 

 

Schepen van toerisme Hilde Vautmans: “Zo wordt het kerkje van Guvelingen na de bloesemwijding van 17 april het decor van ‘Goddelijk fruit’, een artistieke projectie op de muren van het 12de-eeuwse gebouw. Een ander nieuwtje is het ‘Shoes, shopping en more’-arrangement, waarbij bezoekers samen met een persoonlijke stylist op winkeljacht gaan in onze stad. Ook de ‘Fotosafari’, een reportage met een echte fotograaf, is een aanrader.”

 

Een aantal bestaande sterkhouders krijgen bovendien nog een uitbreiding. ‘Sint-Truiden by lights’, de sfeervolle avondwandeling langs de mooist verlichte gebouwen, is er dit jaar bijvoorbeeld al vanaf 1 juli. Verder blijft Sint-Truiden fors inzetten op de gezinsactiviteiten, met onder meer de vele queestes, de kasteeltochten, ‘Kato en het appelcom(l)ot’ en de restaurantformule ‘Kidsservice’.     

 

Constant hoog pijl

Het uitgestrekt aanbod blijft bijgevolg niet onopgemerkt. De cijfers van de afgelopen jaren bevestigen dan ook de creativiteit en de inzet van de toeristische dienstverlening.

 

“Vorig jaar onthaalden we maar liefst 73.979 personen, met pieken in april en mei, en lokte onze website ruim 375.000 bezoekers. Het verblijfstoerisme blijft op een constant hoog pijl, terwijl de abdijsite met bijna 12.000 bezoeken een echte publiekstrekker is. Ook onze toeristische shop zit in de lift, onder meer door onze charmante nieuwe gadgets, zoals de sneeuwbol met de Truiense skyline. Met de hulp van onze 160 partners was 2015 met name weer een topjaar voor onze stad”, vertelt schepen Vautmans.

 

“Sint-Truiden combineert cultuur en natuur met gezellige horecazaken en evenementen. Onze stad biedt zo een fascinerende mix van activiteiten en uitstapjes voor alle generaties. En daar zijn we terecht fier op”, besluit burgemeester Heeren. 

 

De toeristische gids voor 2016 is het hele jaar door gratis verkrijgbaar bij Toerisme Sint-Truiden (oud stadhuis, Grote Markt) en valt binnenkort bij elke Truienaar in de bus. Meer informatie op 011-70 18 18, via info.toerisme@sint-truiden.be of www.toerisme-sint-truiden.be. 

 

Tekst: Ingezonden

 

Terug naar overzicht | Terug naar "Streeknieuws" overzicht

Reacties
Sociale Media
TRUDO FM POLL
Ik luister naar Trudo Fm via
Sint-Truiden 105.2 FM
Livestream
ADVERTEERDERS
  • Hier Adverteren? 2
  • Pierard
  • S D B DIENSTENCHEQUE BEDRIJF
  • Impermo